என்னைப் பற்றி
எனது பெயர் Dr.A,MOHAMAD SALEEM(CURESURE).,BAMS.,MD(Ayu)
M.Sc(Psy).,M.Sc(Yoga).,M.Sc(Varmam).,
MBA(Hos.Mgt).,PG.Dip.Nutrition & Dietics.,
PG.Dip.Acupuncture.,
PG.Dip.Panchakarma.,
PGDGC.,PGDHM.,PGDHC.,FCLR.,
Latest topics
» do you want solution for your lumbar disc problem?by alshifaayushhospitaltheni Wed 17 Jul 2024, 7:46 pm
» do you want to increase your immunity
by alshifaayushhospitaltheni Sun 14 Jul 2024, 8:40 pm
» உங்கள் மன அழுத்தத்திற்கு தீர்வு தேடுகிறீர்களா?
by alshifaayushhospitaltheni Fri 12 Jul 2024, 9:08 pm
» ரத்தத்தை சுத்தம் செய்யும் அட்டைவிடல் சிகிச்சை
by alshifaayushhospitaltheni Thu 27 Jun 2024, 7:50 pm
» பல பிரச்சனைகளுக்கானா ஒரு தீர்வு நஸ்யம் என்னும் ஆயுர்வேத சிகிச்சை
by alshifaayushhospitaltheni Tue 25 Jun 2024, 12:55 pm
» மாட்டுப்பொங்கல் நல் வாழ்த்துக்கள்..
by Admin Tue 17 Jan 2023, 1:37 am
» முதுகுதண்டுவட நோய்களில் ஆயுஷ் ஒருங்கிணைந்த சிகிச்சை அளிப்பது ஒன்றே மிக சிறந்த தீர்வை தருவது ஏன் ?
by Admin Tue 17 Jan 2023, 1:02 am
» ஆராய்ச்சிகளில் சொன்னா சரியாக இருக்குமா ?In YouTube is it just say its's in research without evidence
by Admin Tue 17 Jan 2023, 12:39 am
» டாக்டர் நீங்க எதற்காக எனக்கு மருந்தை கொடுத்து இருக்கீங்க ?
by Admin Mon 16 Jan 2023, 10:31 pm
» கழுத்தை சொடக்கு போடலாமா ?
by Admin Mon 16 Jan 2023, 4:09 pm
» மயக்கவியல் மருத்துவத்தில் பாரம்பரிய மருத்துவங்கள். அக்குபஞ்சர் அனஸ்த்தீஸியா
by Admin Mon 16 Jan 2023, 3:44 pm
» எடையை குறைத்து விட்டு வாருங்கள் என்று உங்கள் மருத்துவர் சொல்கிறாரா ?
by Admin Mon 16 Jan 2023, 12:23 pm
» நோயாளியிடம் நலம் விசாரிக்கும் போது செய்ய வேண்டியவை..
by Admin Mon 16 Jan 2023, 12:02 pm
» ஹோமியோபதியும் ஆயுர்வேதமும் இணைந்து சிகிச்சை செய்வதால் ஏற்படும் பலன்கள்
by Admin Sun 15 Jan 2023, 9:22 pm
» வாத நோய் நரம்பியல் நோய்களில் ஆயுர்வேத அணுகு முறைகள்..
by Admin Sun 15 Jan 2023, 9:00 pm
» அதி வேக வலி நிவாரண அக்னி கர்ம சிகிச்சை
by Admin Sun 15 Jan 2023, 6:09 pm
» வாழைத்தண்டை தொடர்ந்து சாப்பிடலாமா?
by Admin Sun 15 Jan 2023, 5:50 pm
» போகி பண்டிகையில் நீங்கள் செய்ய வேண்டிய 3 விஷயங்கள்
by Admin Sun 15 Jan 2023, 5:18 pm
» பொங்கலின் பெருமை | மிழர் திருநாள் தைத்திங்கள் வாழ்த்துக்கள்
by Admin Sun 15 Jan 2023, 4:55 pm
» உங்களது மூத்திரத்தை அடக்க முடியவில்லையா அது Spinal பிரச்சினைகளாக கூட இருக்கலாம்
by Admin Sat 14 Jan 2023, 9:21 am
» இந்த உலர் பழங்கள் + nuts ஜுஸ் தொடர்ந்து சாப்பிட்டால் உடலுக்கு கேடு
by Admin Sat 14 Jan 2023, 8:38 am
» உங்கள் தோலை பளபளப்பாகும் பஞ்ச கல்ப குளியல் பொடி
by Admin Thu 12 Jan 2023, 12:33 am
» நீங்கள் சமூக வலை தளத்தில் உங்களை யாருடன் ஒப்பிட்டு வேடிக்கை பார்க்கிறீர்கள் ?
by Admin Wed 11 Jan 2023, 1:38 pm
» போர் மருத்துவம் - முதுகு தண்டுவட நோய்களுக்கு முழுமையான தீர்வு
by Admin Wed 11 Jan 2023, 12:52 pm
» சித்த மருத்துவத்தின் தனி சிறப்புகள் என்ன ? 6 வது தேசிய சித்த மருத்துவ தின வாழ்த்துக்கள்...
by Admin Wed 11 Jan 2023, 12:34 pm
Most Viewed Topics
Log in
Ads
No ads available.
vipakas -3
ஆயுர்வேத மருத்துவம் :: மூலிகைகள்,மருத்துவ மூலிகைகள் ,ஆயர்வேத மூலிகைகள்-HERBALS :: த்ரவ்ய குணம் -DRAVYA GUNAM -AYURVEDIC HERBS -PHARMACOGNACY :: DRAVYA GUNA-PHARMACOGNACY-ENGLISH
Page 1 of 1
vipakas -3
- described in terms of (3) tastes: sweet (madhura), sour (amla), pungent (katu)
- the post-digestive: transformed state called niraapaka arising after separation of rasa and mala
- action revealed in colon after stomach and SI digestive processes are completed and occurs in the cells as micro-digestion; this action is inferential
- stronger than guna effects but less than veerya effectbased primarily upon chemical properties of a substance
- effect based primarily upon chemical properties of a substance
- longer lasting effects than rasa;
- secretory and excretory functions affected: urine, feces, sweat, sperm, vaginal secretions and affects dhatus and srotamsi
- as tastes are secondary attributes composed of the 5 elements they reveal their molecular nature expressed in terms of the gunas: sweet = heavy (guru), cold ( sheetha); pungent = light (laghu) and hot (uhna), etc.
- acts on the aggravation (prakopa) stage of pathogenesis
- as a category of drug action there is much correspondence with modern notion of polarity
Re: vipakas -3
Vipaka
When we eat or drink a substance it comes in the contact with jathar Agni (digestive fire). If the jatharagni is in its normal state it is able to digest (pachan) the substance eaten. During this digestion the food undergoes many bio transformational changes. In this process of paak (physiological condition of digestion) due to different degrees of digestion, the transformation of rasa takes place. This changing of rasa of the substance into a certain similar or dissimilar rasa is called vipaka. After completion of digestion, the substance or the food ingested would produce certain action by which we can know the process under which the substance has undergone. Hence vipaka is judged by anumana (inference made after observation).
The effects of vipaka commences after the full digestion is completed. These vipaka are of there types.
• Madhur vipaka
• Aamla vipaka
• Katu vipaka
In a general madhur vipaka increases kapha dosha, aamla vipaka increases pitta and katu vipaka increases vata. Madhur rasa (sweet taste) and lavan rasa usually under goes madhur vipaka, aamla rasa (sour taste) usually produces aamla vipaka. Katu rasa, tickt rasa and kashaya rasa produces katu vipaka. As an example of draksha (grapes), undergoes madhur vipaka. Rasa is pratyaksh (directly known to our senses) but vipaka is inferred from its effect.Saindhav lavan (rock salt) or even samundra lavan (common salt) undergoes madhur vipaka. Amlaki (Indian goose berry) which possess amal rasa undergoes madhur vipaka and not and amal vipaka as expected. On the contrary sunthi, which is of katu rasa, undergoes katu vipaka only. Consequently marich (black pepper) which is a shleshma hara (suppresses kapha) but it is also avrishya, as compared to the sunthi is also a shlesham hara (suppresses kapha) to some extent but not avrishya on account of its undergoing madhur vipaka. This special property enables sunthi to be used, when there is kapha vitiation and lack vrishya principle in the body while marich is valuable in kapha vitiation with no consequent fear of avrishyatwa. It may be clearly seen that the degree of khapahara (suppressing kapha) principle in marich is greater than that of sunthi. These subtle points of difference are to be noted carefully.
When we eat or drink a substance it comes in the contact with jathar Agni (digestive fire). If the jatharagni is in its normal state it is able to digest (pachan) the substance eaten. During this digestion the food undergoes many bio transformational changes. In this process of paak (physiological condition of digestion) due to different degrees of digestion, the transformation of rasa takes place. This changing of rasa of the substance into a certain similar or dissimilar rasa is called vipaka. After completion of digestion, the substance or the food ingested would produce certain action by which we can know the process under which the substance has undergone. Hence vipaka is judged by anumana (inference made after observation).
The effects of vipaka commences after the full digestion is completed. These vipaka are of there types.
• Madhur vipaka
• Aamla vipaka
• Katu vipaka
In a general madhur vipaka increases kapha dosha, aamla vipaka increases pitta and katu vipaka increases vata. Madhur rasa (sweet taste) and lavan rasa usually under goes madhur vipaka, aamla rasa (sour taste) usually produces aamla vipaka. Katu rasa, tickt rasa and kashaya rasa produces katu vipaka. As an example of draksha (grapes), undergoes madhur vipaka. Rasa is pratyaksh (directly known to our senses) but vipaka is inferred from its effect.Saindhav lavan (rock salt) or even samundra lavan (common salt) undergoes madhur vipaka. Amlaki (Indian goose berry) which possess amal rasa undergoes madhur vipaka and not and amal vipaka as expected. On the contrary sunthi, which is of katu rasa, undergoes katu vipaka only. Consequently marich (black pepper) which is a shleshma hara (suppresses kapha) but it is also avrishya, as compared to the sunthi is also a shlesham hara (suppresses kapha) to some extent but not avrishya on account of its undergoing madhur vipaka. This special property enables sunthi to be used, when there is kapha vitiation and lack vrishya principle in the body while marich is valuable in kapha vitiation with no consequent fear of avrishyatwa. It may be clearly seen that the degree of khapahara (suppressing kapha) principle in marich is greater than that of sunthi. These subtle points of difference are to be noted carefully.
ஆயுர்வேத மருத்துவம் :: மூலிகைகள்,மருத்துவ மூலிகைகள் ,ஆயர்வேத மூலிகைகள்-HERBALS :: த்ரவ்ய குணம் -DRAVYA GUNAM -AYURVEDIC HERBS -PHARMACOGNACY :: DRAVYA GUNA-PHARMACOGNACY-ENGLISH
Page 1 of 1
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum